De slapende leraar en andere interessante feiten over de opvoeding van vroeger

 Het onderwijssysteem zorgt er vaak voor dat we het willen bekritiseren. Ik hou niet van het leerplan, de leraar vindt het niet leuk, ze proefden niet lekker eten in de schoolkantine ... Maar als je naar de schilderijen van oude meesters van genreschilderkunst uit verschillende landen kijkt, begrijp je dat in feit dat het schoolonderwijs zich snel ontwikkelt. Blijkbaar was het erg moeilijk om 200-300 jaar geleden een schooljongen te zijn.


Docenten en studenten


Zelfs in het oude Griekenland was een "leraar" - dat wil zeggen, "Het kind leiden" was een slaaf wiens taak het eenvoudig was om een ​​kind van een adellijke familie naar school te brengen en terug te brengen. Bovendien is het bekend dat het meestal niet de sterkste en meest behendige bedienden waren die nuttig konden zijn in andere zaken, maar de oude en kreupele die zich aan dit bedrijf overgaven. Afgaand op de schilderijen van de Vlamingen was de situatie met ervaren onderwijzend personeel in de 17e eeuw natuurlijk veranderd, maar niet veel. Het onderwijs bestond toen al uit drie fasen: in Nederland waren er basisscholen, middelbare scholen, die "Latijn" werden genoemd, en instellingen voor hoger onderwijs - universiteiten. Als leraren op middelbare scholen al enige kennis zouden hebben, dan konden ze in de lagere klassen soms zelfs niet zelf lezen.

https://autowreckers.com.au/wp-content/uploads/ninja-forms/4/jeffeniston.pdf
https://onefellswoop.com.au/wp-content/uploads/ninja-forms/2/2.pdf
https://esska.nu/wp-content/uploads/ninja-forms/2/2.pdf
https://paack.co/wp-content/uploads/ninja-forms/3/ws.pdf
https://almsa.be/wp-content/uploads/ninja-forms/2/recipe.pdf
https://natunelist.net/wp-content/uploads/2021/07/2.pdf
https://brooklyn.com.tr/wp-content/uploads/2021/07/2.pdf
https://www.cleverpuppytraining.com/wp-content/uploads/fluentform/ff-8cad913a381ad28031cc5249f2757d5c-ff-pp_1.pdf
https://www.ugelchincha.gob.pe/wp-content/uploads/fluentform/ff-f60feec595d059fd6b58a00082cd9cb1-ff-pp_4.pdf
https://www.ugelchincha.gob.pe/wp-content/uploads/fluentform/ff-0da4517101e487ca4b2202c07104756a-ff-pp_5.pdf
https://www.cleverpuppytraining.com/wp-content/uploads/fluentform/ff-1d82e5d67f857d381917d2aaa52473da-ff-pp_6.pdf
https://impactmagazine.ca/wp-content/uploads/fluentform/ff-5669b7fe900519dda33361548045cc2f-ff-pp_23.pdf
https://forum.zakon.kz/applications/core/interface/file/attachment.php?id=139200
https://forum.zakon.kz/applications/core/interface/file/attachment.php?id=139201
https://forum.zakon.kz/applications/core/interface/file/attachment.php?id=139202
https://forum.xumuk.ru/applications/core/interface/file/attachment.php?id=48962
https://forum.xumuk.ru/applications/core/interface/file/attachment.php?id=48963
https://forum.xumuk.ru/applications/core/interface/file/attachment.php?id=48965
https://forum.xumuk.ru/applications/core/interface/file/attachment.php?id=48967

Jan Steen, School voor jongens en meisjes, 1670

Het waren deze scholen die de beroemde meester van de genreschilderkunst Jan Steen in zijn doeken verheerlijkte. Op zijn schilderijen zien we een ruim schoolgebouw en leerlingen van verschillende leeftijden. Kinderen vanaf drie jaar werden naar de basisschool gestuurd, zowel jongens als meisjes. Blijkbaar was de hoofdtaak van de leraar niet om ze iets te leren, maar gewoon om te voorkomen dat de school kapot zou gaan. Geen wonder dat er in Nederland een gezegde was: "Je kunt beter langs de smederij gaan dan langs de school". Bovendien werd het motto "het beste voor kinderen" veel later uitgevonden, zodat scholen, vooral landelijke, in oude stallen of schuren konden worden gevestigd. Omdat er maar weinig waren die de schreeuwende menigte kinderen aan wilden, en er geen speciale kwalificaties en kennis van de leraar nodig waren, werden ook vrouwen aangenomen als leraren van de "eerste fase".


Jan Steen, Schoolklas met slapende leraar, 1672

Een dergelijk schema van basisonderwijs (één klas van verschillende leeftijden en één leraar) bestond in alle Europese landen, in Amerika en in Rusland. Het bleef onveranderd tot de 19e eeuw. Vaak was er maar één school voor veel dorpen, en moesten de kinderen er kilometers vandaan naar toe. De leraren woonden meestal op de school of bij toerbeurt bij de families van de leerlingen. Soms waren de leraren jonge meisjes die een opleiding hadden genoten, maar alleen voor het huwelijk. Verder geloofde men dat huishoudelijke taken een vrouw niet langer in staat zouden stellen volledig te werken.

Leer "een beetje, iets en op de een of andere manier"

De tijd van de lessen, afhankelijk van het land en de regio, kan variëren. Op het platteland was het dus zinloos om kinderen in de zomer en herfst naar school te brengen - in de heetste tijd van de kleine helpers lieten de ouders gewoon niet los. Studeren werd lang beschouwd als "verwennerij", maar werken in het veld of in de tuin is echt. Daarom gingen de scholen niet eens open voordat de oogst was geoogst. Het begin van de lessen kan aan het begin van de winter komen. Dag "1 september" werd in ons land pas na 1935 gelegaliseerd.


Johann Gazenklever, "Schoolexamen"

Aan de andere kant, in Nederland waren de "vakanties" voor middelbare scholen slechts een maand. Degenen die al begonnen waren met het studeren van Latijn en serieus bezig waren met kalligrafie, wat op dat moment de belangrijkste vaardigheid was, waren al serieuzer aan het werk. Bovendien werkte de school de hele dag, van 's morgens tot' s avonds, met twee lange pauzes. Het leerproces bestond erin dat de kinderen om de beurt naar de leraar kwamen, de opdracht kregen en gingen zitten om deze uit te voeren. Hier is een van de rekenproblemen van die tijd: “Twee mensen hebben samen acht pinten wijn gekocht en willen die gelijk verdelen. Maar om de gekochte wijn in gelijke delen te verdelen, hebben ze geen andere maat dan een fles van vijf pints en de andere van drie. De vraag is: wat moeten ze doen?"

Misdaad en straf

Aan de foto's te zien moesten de kleine boefjes constant grootgebracht worden. Ook op oude doeken zien we de methoden en gereedschappen die hiervoor gebruikt worden volop terug. Rods, een heerser, een "stoel van schaamte" of de onze, lokale - "voor erwten" - pedagogiek hield in die tijd zelfs geen opvoeding zonder lijfstraffen in.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Essay Writing Services

Paper Writing Service